Katariina Liisa Martens

talvepäikeKuigi kolmekuningapäevast on iga päev juba kukesammu võrra pikem, puhkab päike veel mõnda aega oma talvepesas ja suur osa loodusest on puhkeseisundis. Inimestegi elutempo on aeglasem ja see võimaldab rohkem märgata. Meie esivanemad on nii märkide, looduse, teiste inimeste kui ka iseenda märkamise oskust väga oluliseks pidanud. Märkamine loob ühendust olulise ja märkamisväärsega.

Üks toredaimaid märkamisi on rõõm. Kes meist poleks kogenud seda imelist seisundit, mille kirjeldamiseks sobivad sõnad: selgus, lihtsus, avatus, õnnelik, koostöö, laabumine, voogamine. Võime öelda, et rõõm teeb olemise väga kergeks. Lisaks kogeme ühendatust, nii teiste inimestega kui ka kogu maailmaga. Rõõm saadab inimest läbi elu – võime teda leida igast elu etapist. On aegu, mil ta truu saatja, teinekord jälle üsna harv külaline. Kuhu ja miks rõõm aeg-ajalt kaob?

Igapäevaelu muutub sageli nii värvikaks ja tempokaks, et ühel hetkel haarab ta meid tõmbetuulena kaasa. Lihtsalt ja esialgu märkamatult võivad hakata kasvama nii elutempo kui ka oluliste tegemiste hulk. Ja siis avastame end toimekana tuuseldamas nagu orav rattas. Võib juhtuda, et kogu isiklik energia ja aeg kulub ratta käigushoidmisele ja pole enam mahti märgata kalleid inimesi enda kõrval. Järgmises etapis me ei taipa endalt enam küsida ei tõttamise sihti ega põhjust. Sest võimas hoog on saavutatud, tõttamise tuhin muutub iseendastmõistetavaks ja puhkamine ei tule enam meeldegi. Rõõm ja entusiasm on juba ammu asendunud tüdimuse ja pahurusega. Kohustuste rutiinis edasi lipates suudame ekstremaalsematel juhtudel oma keha nii ära kurnata, et väsimus muutub krooniliseks. Kroonilise väsimusseisundi kestes võib füüsiline keha hakata endast märku andma pingete, valude ja kurnatusega. Lisaks sellele, et rõõm on muutunud märkamatuks, ei märka me enam ka iseennast. Kuidas rõõm jälle üles leida?

Esimene ja kõige olulisem samm: pane tähele oma meeleolu. Väsinud ja tüdinud olek on märguanne, et kehal on vähe energiat. Lihtsaim ja tavapäraseim viis energiavarude tankimiseks on teha seda söögi ja magamise abil. Alati ei pruugi see aidata – kui hoolimata tervislikust toiduvalikust ja piisavast uneajast ei ilmuta väsimus vähenemise märke ja kehakaal kipub suurenema. Sellisel juhul on rohkem tulu vastupidistest tegevustest: liikumisest ja õuesolekust. Tegelikud energia ja väe allikad on looduses: Tuul, Päike, Vesi, Õhk, Tuli, Vihm. Liikumine ongi energia, liigutamine teeb soojust ja lisab energiat.

Vajadusel puhka, vähenda oma aktiivsust ja suhtlemist. See ei pea tähendama langemist letargiasse ja apaatiasse, vaid pigem oma aktiivsuse suunamist välismaailmast rohkem oma sisemaailma. Meie esivanemad on osanud ära kasutada pööripäeva eelse ja järgse pimeda aja kingitust: vaikust mõtisklusteks ja meenutusteks. Iseendaga kahekesi olemine võib olla väga kosutav, sest siis on võimalus tähele panna enda tundeid ja vajadusi. Mida paremini sa neid väljendada ja rahuldada oskad, seda rohkem on sinus tasakaalu. Ja see omakorda muudab sinu suhteid lähedastega, oled kindlasti mõistvam ja armastavam.

Pane tähele, mida sa sööd ja kuidas su keha sellele reageerib. Mõned toidud võivad teha sind uniseks, teised jälle kõhus ebamugavust tekitada. Söö seda, mis on sinu jaoks hea.

Tunnusta ja täna inimesi enda ümber. Otsi head, armast ja erilist oma partneris, lastes, sõprades ja kolleegides. Märka ja ütle neile seda. Kiituses ja tunnustuses on sees armastuse võlujõud ja see kosutab nii saajat kui ka andjat.

Ole kohal, mida iganes sa teed. Ole kohal ka kõige maisemate ja tavalisemate tegevuste juures nagu hambapesu või habemeajamine, tänaval kõndimine või autoga sõitmine. Märka lõhnu, tekstuure, maitseid, värve ja aistinguid. Su elu toimub igal hetkel just siin ja praegu, mitte kusagil ammuses minevikus ega kauges tulevikus. Meie kodumaine filosoof Uku Masing tõdeb oma kirjatükis “Eestipärasest ristiusust”, et eestlastele on omane uskuda just nüüdset hetke ja pidada seda parimaks. Meie oma lood ja müüdid õpetavad meid elus ettetulevaid kimbatusi lahendama olevikuhetkes ja koostöös teiste elavate olenditega, mitte jääma ootama suurt Õpetajat, kes kunagi kauges tulevikus aitaks asjad õigeks seada.

Ära kiirusta ega torma. Kui sa siiski pead kiirustama, siis jää kohale ja kiirusta olevikus. Pane tähele ja tunneta, kuidas on kiirustada.

Leia see, mis sind tõeliselt huvitab ja kirgastab. Mõtiskle selle üle, kus sa oma eluga praegu oled? Unista, sest unistustest saavadki uued asjad alguse. Märka eesmärki, mis sind tõeliselt köidab. Kui eesmärk on piisavalt oluline ja selle saavutamine nõuab sinult ka parasjagu pingutusi, siis võid kogeda energia juurdevoolu. Sind võib tabada selgus, kergus ja inspiratsioon. Inglise keeles öeldakse selle seisundi kohta flow, eestikeelne sõna on veelgi parem ja kujundlikum: vaimustumine. Kindlasti mäletad aega, mil oled olnud kellestki või millestki vaimustuses?! Siis pole vaja eriti palju ei süüa ega magada – elu tundub imeline ja kõik laabub justkui iseenesest. Vaimustununa oled inspireeriv kaaslane ka teistele, sest vaimustus on nakkav ja rõõmustav.

Vaimustavat ja rõõmustavat alanud aastat!

 

Kas artikkel oli kasulik? Liitu uudiskirjaga ja saad kord kuus värsked artiklid oma postkasti…

E-post:

Perekonnanimi: